Середній вік з 13.04.2020 по 17.04.2020
СЕНСОРНО-ПІЗНАВАЛЬНИЙ РОЗВИТОК
Тема: «Порядкова лічба, кількісна лічба за допомогою зорових, дотикових, слухових аналізаторів. Просторові відношення: попереду, позаду.
Завдання:
- навчити лічити предмети за допомогою зорового, дотикового, слухового аналізаторів;
- розвивати вміння орієнтуватися в просторі, визначати розміщення предметів стосовно себе, використовуючи слова попереду, позаду;
- вчити порівнювати множини( більше, менше, порівну);
- закріплювати знання про геометричні фігури, частини доби.
Дидактична гра «Визнач порядок», «Склади такий самий візерунок»
Запропонувати малятам спочатку назвати геометричні фігури в кожний клітинці, якого вони кольору. Потім з вирізаних паперових геометричних фігур, скласти такі самі візерунки, «навести лад»
Дидактична гра «Назви сусідів»
Запропонувати дітям знайти пропущену на картці цифру і заповнити клітинку.
Навчати дітей порівнювати множини (більше, менше, порівну)
Розвиваємо у малят вміння орієнтуватися у просторі, використовуючи слова попереду, позаду
Закріпити знання малят про частини доби, визначити на картках дії дітей вранці, вдень, ввечері, вночі.
МОВЛЕННЯ ДИТИНИ
Тема: «Загадковий місяць»
Завдання: формувати у дітей позитивне ставлення до навколишнього світу,
збагачувати уявлення та знання про космос, планету Земля і її супутник Місяць;
закріплювати знання про перші спроби вивчення Всесвіту (космічні ракети, космічні станції);
надати реальну можливість вигадувати, експериментувати, виявляти творчу ініціативу.
Цікаво знати: Місяць – єдиний супутник нашої планети. Він обертається навколо Землі. Це кам’яна куля, за розмір приблизно в чотири рази меньша за Землю. Вчені вважають, що Місяць утворився на ранньому етапу розвитку Землі, коли з нею зіштовхнулася блукаюча планета. Удар був сильний, що від планети не залишилось нічого, окрім уламків породи. Ці уламки зблизились і утворили Місяць – найкращий об’єкт на нічному небі. Але він не світить сам собою. Місячне світло – це сонячні промені, віддзеркалені білим пилом місячної поверхні. На Місяці немає атмосфери, й немає життя.
Розглядання ілюстрації «Місячні ночі»
- Що ти знаєш про Місяць?
- Як він утворився?
- Чи світить Місяць сам?
- Чи є на Місяці повітря?
- Чи є життя на Місяці?
Складання речень за малюнками.
Наприклад:
- Місяць – єдиний супутник Землі.
- Місяць – кам’яна куля.
- Місяць в чотири рази менший за Землю.
- На Місяці немає повітря, тому немає життя.
Вивчити вірш «Місяць»
Вибіг Місяць з-за діброви,
Поголубив на вітрі брови,
Заховав за спину руки
Ходить лисий без перуки.
Смуток зорям не вимовний:
Ой, який тепер він новий!
А як був молодиком,
Був худеньким серпиком.
Народні прикмети та приказки:
- Якщо Місяць обгородився хмарами – на вітер.
- Світить Місяць, та не гріє.
- Сонце – удень, а Місяць – уночі панує.
Розкажіть дітям:
« Місяць впливає на здоров’я людини. Якщо стригти волоси на зростаючий місяць, то вони будуть швидше рости. Ріст рослин залежить від фаз місяця. Вдень на луні дуже жарко, а вночі ледяний холод. На луні немає не повітря, ні води, тому там нічого не росте. Місяць це не зірка, не планета – це супутник Землі.»
Відгадай космічні загадки:
- Воно день на землі починає,
Ніжним промінням у вікно заглядає.
Своїм теплом усіх зігріває. (Сонце) - Поле незміряне,
Вівці незчисленні,
Посередині пастух,
Лиш голова – Та й та без вух. (Небо, зірки, місяць)
- Золотий пішов,
А срібний прийшов. (Сонце і місяць)
- На чистому полі
Попутані коні,
І вузлики знати,
Та не можна розв’язати. (Зорі)
- Океани й континенти.
Гори й ліс, міста й поля;
Це, малюк, твоя планета.
Називається…(Земля)
Робота за віршем М.Підгірянки «Місяць і зорі»
Тихий вечір, тихий красний, над горою місяць ясний,
Пасе зорі, завертає, на трембіті грає, грає.
Гой-я, зорі, гой-я, гой-я, трембіточка срібна моя.
Коша рочка овець повна, на овечках біла вовна.
Ходить місяць аж до ранку, вийшла зоря на полянку.
Ой, місяцю, місяченьку, зганяй зорі помаленьку.
Вже отара зірок рідне, а вівчарок блідне, блідне.
Вже зірниця розквітає, встане сонце закликає.
Запитання до тексту вірша:
- Який був вечір?
- Де з’явився місяць?
- Кого він пасе?
- Як грає місяць на трембіті?
- Доки місяць пасе зірочки?
- Як зоря промовляє до місяця?
Словникова робота
Поясніть дітям слова і вислови: тихий вечір; місяць ясний, пасе зірки; вийшла зоря на полянку.
Передати зміст вірша у малюнках.
Вправа «А Місяць який?»
Запропонувати малятам придумати слова-ознаки (круглий, гарний, яскравий, загадковий, космічний, різний тощо.)
Розкажіть дітям «Чи далеко до Місяця».
Багато космонавтів з різних країн світу літали на космічних кораблях на Місяць. Існує величезний Космодром, який називається Байконур, саме з нього запускаються ракети. Три доби вчені, лікарі, різні фахівці с хвилюванням стежать за польотом із Земле. Тому саме три дні і три ночі потрібно космічному кораблю, щоб долетіти до місяця. Якби проклали пряму дорогу до Місяця, ми йшли б по ній не зупиняючись 35 років, авто б їхало цілий рік. Ось як далеко від нас місяць.»
Чому Місяць змінює вигляд?
Це цікаво: оскільки Місяць рухається навколо Землі, то Сонце освітлює різні його частини. Тому часто ми можемо бачити місяць різної форми. А бувають дні коли зовсім його не видно. Ці різні форми місяця вчені називають фазами.
Дослід: «Чому буває день і ніч»
- Візьмемо гумовий м’яч і освітлимо його лампочкою. Чи можна освітити м’яч однією лампочкою одночасно з усіх боків?
- Це зробити не можливо, оскільки лампочка освітлює тільки ту половину м’яча. Яка повернута до світла. Інша залишається не освітлена, темною.
- Наша Земля – теж не прозора куля. Джерело світла для неї є Сонце. Воно освітлює тільки ту половину Землі, яка повернута до Сонця. На освітленій половині – день, на не освітленій – ніч. Ми знаємо, що Земля обертає освітлений бік поступово відходить у тінь, наступає вечір. Ніч, а не освітлена, виходить на світло – там настає ранок, день.
Цікава інформація
- Хто займається вивченням Космосу, та шукає нові зірки, планети, накопичує знання і пізнає космос? (космонавти, астронавти)
Космос – це простір, що з усіх боків огортає нашу планету.
Космонавти літають на космічному кораблі, ракеті. У космосі вони стежать за атмосферою Землі та Місяця і передають зібрану інформацію на Землю. Також вони інколи виходять у відкритий Космос. Для цього вони вдягають спеціальні захисні костюми, скафандри. Він захищає їх тіло від переохолодження, або навпаки – перегрівання.
У космосі люди та речи втрачають свою вагу і настає стан невагомості. Якщо предмет не закріпити він літатиме у просторі корабля. Тому космонавти сплять у мішках зафіксованих на стінах корабля.
Гра «Чи добре бути космонавтом»
Космонавтом бути добре:
- можна літати на кораблі, ракеті.
- можна ходити по місяцю;
- можна плавати у повітрі під час невагомості
- ні, погано – потрібно багато вчитися, далеко від дому.
Дидактична гра «Склади космічні речення»
Запропонувати дітям скласти порівнянні речення. Наприклад:
- Місяць схожий на скибку хліба, а зорі на іскорки.
- Сонечко гаряче – місяць холодний. Тощо.
Розглядання ілюстрацій «Дослідники космосу»
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРИРОДОЮ
Тема: «Великдень»
Мета: збагатити досвід дітей знаннями про звичаї та традиції українського народного свята Великодня;
виховувати повагу до українських традицій.
Цікаво знати:
Святкування Великодня завжди у неділю, це одне з найбільших свят у християнській релігії, затверджене на честь Воскресіння Христа. Одним з символів свята – яйце, символ нового життя. На Великдень готуються такі страви, які протягом року більше не скоштуєш. Їли їх лише один раз на рік: пекли паски, пироги, фарбували яйця, готували м’ясо. У домівках запалювали свічки. Великдень – родинне свято, але в гості ходили обов’язково – Христосуватися. Брали писанки і промовляли: «Христос Воскрес! Воістину Воскрес!» обмінювалися яєчками, цілувалися.
Пригадаємо прикмети Великодня
- Мороз на перший день Великодня – на щедрий врожай.
- А як що дощ піде, то весна дощова буде.
- На Великдень умивалися із червоного яєчка – з надією стати багатшими.
Читання і обговорення віршів про Великоднє свято
Володимир Таран «ПИСАНКА»
Сяду я скраєчку —
Розпишу яєчко.
Нумо, пензлю, потанцюй,
Гарно писанку малюй.
Буде небо і земля,
І ставочок, і поля.
Сильний і міцний дубок,
А на ньому — яструбок.
Буде в мене писанка —
Про Вкраїну пісенька
Запитання до тексту:
- Як називається віршик про який ви почули?
- Чи сподобався вам віршик?
- Про яке свято хоче донести автор?
- Чи подобається вам це свято?
Вивчення вірша Леонід Глібов «Христос Воскрес!»
Христос Воскрес! Радійте, діти,
Біжіть у поле, у садок,
Збирайте зіллячко і квіти,
Кладіть на Божий хрест вінок.
Нехай бринять і пахнуть квіти,
Нехай почує Божий рай,
Як на землі радіють діти
І звеселяють рідний край.
На вас погляне Божа Мати,
Радіючи, з святих небес…
Збирайтесь, діти, нум співати:
Христос Воскрес!
Христос Воскрес!
Читання і переказ оповідання
Андрій М’ястківський. “Великдень” (оповідання для дітей)
“Ми довго чекали Великодня. Дивились на іній – уявляли білий вишневий цвіт. Вербної неділі принесли з церкви освячену лозу. Хльоскали нею тата, маму, братиків, сестричок — так проганяли зиму, приказуючи: «Не я б’ю, лоза б’є… тиждень — Великдень, Недалечко червоне яєчко!» Чекали Великодня… от урочисто у церкві задзвонили дзвони. Зійшло веселе весняне сонечко і сповістило рясним промінням: «Христос воскрес!» Надворі розтала крига. З’явилася зелена травиця й тихо шелестить: «Христос воскрес!» Вмиваймось, милі хлопчики й дівчатка, і притуляймо до щічок червоне яєчко, щоб завжди бути гарними…”
Запитання до тексту:
- Як називається прочитане оповідання?
- Яка підготовка йшла до свята?
- Як дівчинка допомогла мамі?
- Ваша допомога батькам до свята.
Розкажіть дітям: «Великодня звичаї»
«Тиждень що передує Великодню»
Кожен день цього тижня називається великим.
Люди у четвер купаються до схід сонця – щоб бути здоровими, чистими, Посіяне на городі на чистий четвер буде без буряну, город буде чистим.
Великодня п’ятниця.
Кладуть ладан під плащаницю, а потім забирають додому, віруючи, що це охороняє від громів, бід, лиха.
Великодня субота.
Сіють городину, печуть паски, а шкарлупу від яєць кидають на воду, щоб попливли вони і дали знати світу, що у нас Великдень. А ще вішають шкарлупу на деревах, щоб фрукти уродили. У цей день фарбували яйця.
Великодня неділя.
У цей день святять паски, ковбаски, христосуються. Ідуть на могили рідних. При церквах проводять великі забави, гаївки, дзвонять у дзвони.
Великодні ігри:
«Катання яєць»
Необхідно прокотити яйце по жолобку, намагаючись розбити крашанки партнерів. Виграє той, чиє яйце залишається ціле.
«Бої крашанки»
Чия крашанка під час удару яєць одне об одне не розіб’ється, той і виграв.
Розгляд картини «Великдень»
Запитання:
- Яке свято зобразив художник?
- Що вам підказує, що це Великдень?
- Що, розкажіть, ви знаєте про це свято?
Складіть оповідання, дайте йому назву.
Наприклад: «Свято Великдень святкується у неділю завжди. Люди заздалегідь готуються до свята – перуть, прибирають оселю, у дворі. Цього дня печуть паски, красять яйця.»
Розгляд ілюстрації про свято Паски
Запитання:
- Як люди святкують свято?
- Як готувалися? Що робили?
- В які ігри грають діти?
- Що є символом свята?
- Куди ходили люди в це свято?
Дидактична гра «Де, яка?»
Дітям пропонувати розкласти розфарбовані яйця на дві групи – крашанки і писанки.
- Які яйця залишилися і не належать до жодної групи?(білі)
ЗОБРАЖУВАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Листівка “Пасхальне яйце”. Силуетна аплікація «Пасхальне яйце»
Мета: Формувати у дітей бажання виготовляти подарунки для рідних своїми руками.
Завдання:
• Знайомство дітей з православним святом;
• вчити створювати красиві вироби з паперу;
• розвивати естетичні почуття;
• розвивати дрібну моторику рук:
• удосконалювати навички та вміння в аплікації:
• виховувати самостійність, акуратність у роботі;
• формувати вміння працювати акуратно.
Обладнання та матеріали:
• кольоровий двосторонній картон;
• односторонній кольоровий картон або кольоровий папір;
• шаблон курчати:
• шаблон яйця;
• великі ножиці;
• клей олівець, клей ПВА (при роботі з клеєм враховувати заходи обережності!);
• лінійка (1 шт.);
• моток декоративних стрічок будь-якого кольору.
• простий олівець.
Віршоване Євангеліє (уривок).
Через дві ночі, вранці-рано,
Жінки прийшли до печери
І камінь цей, як не дивно,
Вони відкочений знайшли.
Тоді Марія з Магдалы
Увійшла з тревогою у склеп
І там побачила сяйво
Таке, що на мить осліп
Погляд діви. Два небесних чоловіка
В одежах білих були тут.
“Тобі Ісус розп’ятий потрібен? –
Вони сказали, – Він воскрес!”
Хід роботи:
Силуетна аплікація – цей спосіб доступний дітям, добре володіє ножицями. Вони зможуть вирізати складні силуети по намальованому або уявному контуру.
1.Для виготовлення листівки необхідний кольоровий двосторонній картон формату А4.
2.З допомогою лінійки і простого олівця ділимо аркуш картону на 2 рівні частини пунктирною лінією, і на одній із сторін малюємо яйце з допомогою заготовленого шаблона (одна сторона яйця повинна знаходиться на пунктирній лінії ).
3.Складаємо майбутню листівку навпіл по пунктирною лінії, з допомогою ножиць акуратно вирізаємо намальоване яйце.
4.Розгортаємо отриману заготовку Пасхального яйця.
5.Берем декоративну стрічку і вирізаємо букви Х і У для декорування листівки.
6.На кожну сторону яєчка приклеюємо декоративну стрічку у вигляді літер Х і Ст.
7.Берем шаблон курчати і акуратно обводимо на кольоровому (помаранчевому) односторонньому картоні.
8.Вирізаємо По контуру курчати.
9.З картону червоного кольору вирізаємо дзьоб і гребінець, а з картону жовтого кольору – крильце.
10.Використовуючи кольоровий картон зеленого кольору, робимо заготовку травички, склавши смужку картону навпіл і робимо невеликі надрізи, не доходячи до іншого краю картону.
11.Тепер починаємо розміщувати (приміряти) наші заготовки на майбутній листівці.
12.З допомогою клею акуратно приклеюємо по частинах нашого курчати і травичку на лицьовій стороні яйця.
13.З картону чорного кольору вирізаємо маленький гурток – очей для курчати.
14.Ось така листівка у нас вийшла з лицьової сторони і на звороті
Наша листівка “Пасхальне яйце” готова. Даруйте радість і гарний настрій рідним і близьким.
Майстер – клас Великодня композиція “Великоднє яйце” (малювання)
Мета: виготовлення Пасхальної композиції шляхом поєднання різних технік декоративно-прикладного мистецтва
Завдання:
-Знайомство з традиціями декоративного оформлення Великодніх яєць; формування професійних навичок в роботі з художніми матеріалами, стійкого інтересу до образотворчого та декоративно – прикладного мистецтва;
-Розвиток творчої уяви учнів, їхнього естетичного сприйняття, творчо- композиційних навичок, почуття ритму, колориту, а також розвиток дрібної моторики і координації рухів;
-Виховання поваги до народних традицій, усвідомлення історичної та художньої цінності своєї культурної спадщини;
Обладнення: гуаш, пензлі, картон, олівець, штучні квіти, яйця, приклади писанок.
Сьогодні підготуємо великодню композицію, але до цього трохи про писанки:
Розглянемо її. Крім символів на писанці є сітка, вона називається розлученням. Розлучення -це основа орнаменту писанки. Спочатку малюється розлучення, а в ньому вже домальовує орнамент. Орнамент необхіхно малювати ритмічно. Кожен символ та колір у писанці має своє значення. Крапочка чи ягідка є символом родючості, коло –це символ сонця, плавна лінія символізує воду, соснові гілочки – побажання здоров’я і довголіття тощо.
Символіка кольору
Червоний, з точки зору християнства, – символ пролитої Христом крові.
Жовтий колір – символ сонця і божественний колір.
Блакитний – колір неба і шатів божої матері.
Зелений – колір багатства рослинного світу.
Коричневий і чорний – кольори матері-землі.
Практична діяльність
- Малюємо на картоні форму яйця;
- Вирізаємо нашу основу;
- Фарбуємо фон основи;
- Як висохне, робимо начерк олівцем на основі знань про символіку кольору та розпису яєць (або це можна зробити по прикладу, наведеному нижче);
- Коли орнамент готовий, можемо вводити колірне рішення;
- При необхідності покриваємо розписані яйця та основу лаком
- Залишилось приклеїти до основи нашу писанку, прикрасивши її квітами.
Ось така у нас вийшла композиція! Бажаємо натхнення!
Добрий день, дуже цікаві завдання, сину подобаються розповіді про небесні тіла, космонавтів, ракети, зірки. Відповідно до завдань сам старається складати речення про місяць і сонце, тема Великодня також надзвичайно актуальна. Матеріали та завдання з сайта дозволяють нестримну дитячу енергію направляти в потрібне русло. Дякуємо