Коли дитині наснився кошмар
Якщо дитині наснився кошмар, якщо дитина кричить уві сні.
Під час сну, коли дитина із закритими очіма – не потрібно торкатись її чи обіймати. (Якщо дитині сниться, що хтось її переслідує, чи вона намагається вивільниться із небезпечного простору – це може призвести до неочікуваної реакції).
Сідаємо поруч, називаємо дитину на ім’я. Ти спиш. Тобі наснився страшний сон. Це сон. Я твоя мама. Я з тобою. Ти зараз прокинешся і я тебе обійму. Ми в безпеці.
Коли дитина відкрила очі – звертаємося на ім’я. Подивись на мене. Ти мене бачиш? ківни. Ти прокинувся. Як твоє ім’я? А як мене звуть? А твою кішку/собаку? Тобі наснився страшний сон. Зараз ти прокинувся. Все добре. Ми в безпеці. Стисни мою руку сильно-сильно. Можна тебе обійняти? Я з тобою. Обіймаємо, трохи гойдаємо, можно тихесенько співати колискову. Ми в безпеці.
Давай всі страшні сни відженемо (нам потрібно, щоб дитина сама змогла зробити дію – давай ми плескатимемо в долоні (один раз) і сон піде в країну снів, а ми в реальності. Чи ми відштовхнемо, чи бризнемо пульверизатором (навіть, уявним) – спреєм від монстрів. Чи подуємо (сни – як туман, можуть розвіятися від дихання). Чи – “сон, знай своє місце”.
Закріплюємо словами – ти впорався, дивись, ти сам все подолав.
Вночі, якщо сама дитина не розповідає, що наснилося – не провокуємо. Якщо розповідає – кажемо – це був страшний сон. Це відбувалося уві сні. все минуло. Ти в безпеці. Якщо дитина розповідає про ворогів, чи що не міг вибратися,чи що поруч були снаряди – можна ворогів розвіяти в прах, уявити, що вибралися, над собою світовий щит. Нам треба завершити процес.
Будь ласка, кожного разу, коли минає тривога, коли минає небезпека – нам дуже важливо сказати – тривога закінчилася. Ти молодець. Ти так мені допомагав. Кожного разу варто ставити крапку в подіях. Щоб ми не поверталися до початку подій і не переживали у снах чи думках те, що для нас травматичне, знов і знов.
В спокійний час разом з дітьми можна співати улюблену пісню і домовитись – що ця пісня буде вашим паролем – нагадуванням про безпеку. Її можна співати,коли у дитини температура, коли істерика чи проблеми зі сном.
Для трансформації та роботи із образами та сюжетами сна – є окремі техніки, краще, щоб з цим працювали спеціалісти.
Нехай це не знадобиться і наші діти посміхаються у снах!