Середній вік з 06.04.2020 по 10.04.2020

СЕНСОРНО-ПІЗНАВАЛЬНИЙ  РОЗВИТОК

Тема: «Лічба 4-х груп предметів. Циліндр . Знайомство з фігурою. Кількісна, порядкова  лічба. Просторові відношення (над, під, вище, нижче). Співвідношення числа і цифри.»

Мета: ознайомити з циліндром; навчити обстежувати його форму; вчити порівнювати геометричні фігури плоскі та об’ємні; формувати вміння лічити чотири групи предметів; закріпити вміння співвідносити число та цифру, вдосконалювати просторові відношення.

Гра «Полічи фігури. Домалюй фігуру»

Запропонувати дітям назвати геометричні фігури у кожному рядку, та полічити їх, потім домалювати порожні клітинки потрібними фігурами.

Гра «Якої фігури не вистачає»

Спочатку можна запитати дітей, які фігури розташовані в клітинках, чим вони відрізняються (кольором, формою), а потім назвати якої фігури не вистачає.

Гра «Порівняй» (плоскі та обємні фігури)

    Запропонувати малятам назвати та порівняти, за якими ознаками схожі та відрізняються плоскі та об’ємні геометричні фігури.

Гра «Назви цифру»

 Гра «Де знаходиться»

МОВЛЕННЯ  ДИТИНИ

 Тема: «Космос»

Мета: створювати умови для формування в дитячому уявленні про космос, як простір, що існує за межами планета Земля. Допомогти дитині отримати елементарні уявлення про планети сонячної системи, та про те, що Земля – це планета, на якій ми живемо.

 Вчимо космічне привітання:

«Раз. Два, три, чотири, п’ять

Почнемо космос вивчать.

В небі сонце і планети,

Ясні зорі і комети.

Ми вітання всім шлемо –

Дружно в космос летимо.»

Що ми знаємо про сонечко?

Читання оповідання С.Дутченко «Сонячні кольори»

Рано-рано прокинулося Сонечко. Прокинулося і сказало:

– Нумо, промінчику, стрибай на землю!

Зіскочив промінчик із неба на землю. А на землі – трава. А на траві – роса. Відбився промінчик у краплинці роси, і засяяла маленька райдуга. Якими кольорами? А ось якими: червоним, оранжевим, жовтим, зеленим, голубим, синім, фіолетовим.

Сонечко по небу котиться, промінчик по землі стрибає – назустріч новим сонячним барвам.

Півник Грицько вилетів на паркан і закукурікав: “Ку-ку-ріку! Ку-ку-ріку! Здрастуй, Сонечко!” І зарум’янів від сонячного світла його червоний гребінець.

Бабуся Явдоха пішла на город, висмикнула із землі дві морквини. Одна морквина була оранжева, друга – жовта. І обидві помахували своїми однаковими зеленими косичками. І привітно усміхалися: “Доброго ранку! Здрастуй, Сонечко!”

Перестрибнув сонячний промінчик через грядки й вибіг на лужок. А там квіточки вже прокинулися: голуба вероніка, синя волошка та фіолетова фіалка. До Сонечка тягнуться й промовляють: “Вітаємо тебе, Сонечко! Дякуємо тобі, що ти нас розбудило!”.

Сонячний промінчик далі почимчикував, а бабуся Явдоха почала онучок будити:

– Вставайте, дрімливиці! Сонечко вже високо! Прокинулися Марійка і Катруся. Вмилися, на ґанок вибігли.

Як яскраво світить Сонечко!

Питання до оповідання:

–  Кому ж потрібне сонечко?

–  Як би не було сонечка, щоб сталося?

Ми знаємо: сонце – це зірка, яка дарує світло і тепло, сонечко – це розжарена вогняна куля.

Вивчення вірша М.Познанської «Здрастуй сонечко»

 Я всміхаюсь сонечку:
Здрастуй, золоте.

Я всміхаюсь квіточці:
Хай вона росте.
Я всміхаюсь дощику:
Лийся, мов з відра.
Друзям усміхаюся:
Зичу їм добра.

Питання до вірша:

  • Який настрій передає цей віршик?
  • На які гарні вчинки надихає радісний настрій?
  • Давайте відповімо рядками цього віршика…
  • Які прохання звернуті до сонця і квіточки?
  • Які побажання для друзів?

«Сонечко має родину – небесні тіла, комети, дев’ять планет, які складають – сонячну систему»

Дітям про планети.

 Читання уривку з оповідання Л.В.Яковенко «Малюкам про космос», «Сонячна родина»

  • Матусю, а в Сонечка є родина? – запитав Ведмедик.
  • Якщо ні, то йому напевно, дуже самотньо в космосі одному.
  • Так, маленький, у сонечка є родина, велика і дуже дружна – це планети.

Матуся показала Ведмедику дивовижну картину: на темному зоряному небі сяє сонце, а навколо нього водять хоровод різнокольорові планети.

Питання до уривка оповідання:

  • Які ви знаєте планети?
  • Що можна побачити в нічному небі?
  • А де ж інші планети?
  • Як називається уривок з оповідання яке ми читали?

Скоромовка «Сонце»

«Сонце сило на сосну, сонце мовило: «Засну!»

Сосни сонечко гойдали, сосни сонечко благали:

  • Сонце, сонечко не треба. Сонце, темно нам без тебе!»

 Бліц опитування:

  • Де знаходиться сонце?
  • Якої воно форми, кольору?
  • Коли ми бачимо сонячне світло?
  • Кому дарує сонце свої промені?
  • Що таке сонце?

Земля. Читання вірша А. Савчук «Наша планета – Земля»

Наша планета – Земля,

Щедра вона і багата.
Гори, ліси і поля –
Наша домівка, малята.

Питання до вірша:

  • На якій планеті ми живемо?
  • Хто ми? (земляне)
  • Яку форму має наша земля?
  • Що є на нашій землі?

Розглядання глобуса.

 «Наша земля кругла, як куля, з космосу вона здається укутана блакитним покривалом – це повітря. Сонце зігріває й освітлює нашу планету, вона рухається навколо сонця і обертається як дзиґа навколо своєї осі, підставляючи світлу то один, то другий бік.»

Глобус – це макет нашої планети. З космосу видно зелені килими рівнин, жовті пустелі, коричневі гори – усе це ділянки суші, синій колір – це вода. 

Мовна гра «Ми говоримо про Землю»

  • На якій планеті ми живемо?
  • Чим багата наша планета?

Читання уривка з розповіді Ю. Гагаріна «Перший політ»

« Ракета неслась все далі і далі від Землі. Гагарін напівлежав у кріслі, не було сил поворухнутись. Чим швидше мчалась ракета, тим сильніше тиснуло до крісла. Тіло стало дуже важким. Пройшла хвилина, а Гагаріну здавалось, що ціла вічність. Груди здавило, стало важко дихати. Ракета неслась, трусилась із усіх сил, намагаючись піднятись на ту висоту, яку встановили їй вчені. І, раптом, стало тихо, перестав працювати двигун. Але космічний корабель почав мчатись з величезною швидкістю. Кабіну більше не трусило і до крісла Гагаріна притискало все менше. Несподівано його підняло над кріслом, а тіло стало нічого не важити.

Юрій Олексійович захотів записати свої спостереження у журнал – олівця нема на місті, – він плавав у кабіні. Підкинув журнал – він теж поплив. Це – результат невагомості у космосі.

А як же бути з їжею? Адже вона теж не має ваги?їжа у космосі спеціальна «космічна». Із тюбика, у яких за звичай буває зубна паста, він видавив собі в рот м’ясне пюре і проковтнув, а з другого тюбика видавив фруктовий джем, а потім смородиновий сік. А коли пив сік, ненароком пролив декілька капель, а вони чорними ягідками повисли в повітрі.»

Питання до тексту:

  • Про кого розповідається в оповіданні?
  • Як готувався Гагарін в політ?
  • Які люди можуть літати в космосі?

Бліц опитування:

  • Що ми знаємо про нашу планету Земля?
  • Якої вона форми, кольору?
  • Чим багата?
  • Хто на ній живе?

Дидактична гра «Земля яка?» (слова – ознаки)

ОЗНАЙОМЛЕННЯ  З  ПРИРОДОЮ

Загадування загадок про Сонце, Землю

  1.  За лісом, за пралісом золота паляничка печеться.(сонце)
    2. Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає.(сонце)
    3. Без дров, без огня, а світить  і гріє щодня.(сонце)                                                                                                     4. Хто однаково всіх любить,
    Всіх однаково голубить?
    Кожний скоса тільки гляне,
    А обняти не дістане. (сонце)

5.Два брати весь вік живуть, один на одного дивляться, а докупи не зійдуться. (небо і земля)

6. Що у світі найбагатше?(земля)
7. Всіх годує, напуває, а про неї не всяк дбає.(земля)

8.Хоча й не повар, всіх годує; птахів, людей, звірят частує.

І навіть має для джмеля смаколик матінка… (земля)

Збережемо нашу планету і довкілля!

Читання  казки: «Як діти планету – Земля, врятували» Софія Чубаренко

«Жили були великі та малі дітлахи. Гралися, навчалися, жили не тужили.

Та ось на Планету – Земля прийшла велика біда. Земля почала тонути в купі сміття. Всі міста, вулиці,села,ліси і поля були вкриті відходами,сміттям та продуктами переробки життєдіяльності людей.

Все загрузло в купі мотлоху та сміття,навіть будиночки, де жили діти з батьками, потонули в смітті. Довго дивилися, на це все діти Планети – Земля та вирішили зібратися на конгресі, тема якого була: «Як врятувати Планету – Земля.»

На нього запросили дітей з різних куточків Планети, навіть відправили листи – посилання космічним дітям. На нього прибули діти з усіх

І ось одного похмурого, дощового дня відбувся конгрес. На нього прибули діти з усіх куточків Планети – Земля, навіть діти космосу – діти майбутнього. Головував там пан Еколог. Він вислухав всі доповіді, враження та побажання всіх груп дітей Планети та виніс вирок, затвердивши нові правила життя на Планеті – Земля.

Всі діти повинні повернутися в свої домівки та почати жити по новим правилам, що були затверджені на конгресі.

Ці правила, ось які:

  • Не смітити!!!
  • Все сміття зібрати та переробити на спеціальних заводах та фабриках, в добрива для землі.
  • Очистити Планету – Земля, з допомогою дорослих, від забруднення.
  • Випускати продукти харчування та засоби для життєдіяльності людей, в спеціальному пакуванні,з клітковини, яка через декілька місяців, буде перетворюватися в органічні добрива та приносити користь, а не шкоду Планеті.
  • Сортувати сміття та відходи ( пластик,папір. скло,неорганічні речовини ) та піддавати їх утилізації.

І основне, через місяць яскравіше та тепліше стало світити Сонце, все навкруги зазеленіло, забуяло буйним цвітом Веселки.

Всі люди і діти почали жити по новому, впроваджували та використовували правила прийняті на конгресі.

Сміттєву кризу на Планеті – Земля, було повністю подолано.

Ось і казці кінець, а хто виніс з неї для себе головне – Молодець.»

  • Для чого потрібно додержуватися чистоти в природі, берегти її?
  • Як ви робите вдома, в садку?

Виставка малюнків на екологічну тему «Наша домівка – планета Земля» (батьків та дітей). Малюнки зберігаються, фотографуються і виставляються у Viber.

 ЗОБРАЖУВАЛЬНА  ДІЯЛЬНІСТЬ

 Ліплення рельєфне «Зірки – комети»

Матеріали: картон чорного, фіолетового або темно синього кольору для створення композиції зоряного неба, пластилін різного кольору, дощечки, вологі серветки, ілюстрації нічного зоряного неба, комет, загадки,  стеки, кольорові кошики і кольорові силуети зірочок.

Загадка : « Ясними ночками гуляє мама з дочками.

Донька не твердить вона: – Спати лягайте, пізно! –

Тому, що мати – місяць, а доньки! (зірки)

Зірки – це великі світлові кулі. Вони випромінюють величезну кількість енергії тому світяться. Зірки знаходяться дуже далеко від Землі, але їх світло все одно доходить до Землі. Зірки не однакові за кольором. Бувають блакитні, білі, жовті, червоні. Колір залежить від того, як сильно розжарений газ, з якого і складаються зірки. Найгарячіші зірки світяться блакитним світлом. Ті, що трохи холодніше – білим, ще холодніше – жовтим, червоним

–     Іноді на зоряному небі можна побачити “хвостату” зірку.

« Ось з’являється зірка,

і довгий хвіст у неї при цьому.

Ми сміливо говоримо тоді,

що бачимо на небі.» (Комету).

  • Сьогодні ми будемо з вами вчитися ліпити зірки і комети.
  1. Готуємо три шматочка пластиліну різного кольору і розміру (наприклад, жовтий, помаранчевий і червоний або жовтий, зелений і фіолетовий, розгортаємо кульки; прикріплюємо до фону спочатку самий великий – притискаємо, щоб вийшла коржик; на цю коржик кладемо середній за розміром кульку і теж сплющуємо; зверху укладаємо найменший кульку і притискаємо лише злегка – виходить триколірна зірка, яка світить нам з далекого – далекого космосу;
  2. Зараз я вам покажу як можна ще зробити зірочку. Для цього вам буде потрібно два шматочки пластиліну різного кольору, мне його і розгортаємо куля. Притискаємо до основи, потім сплющуємо і витягуємо промінчики пальцями загострюючи кінчики
  3. ще раз звертає увагу дітей на комети в космічній панорамі і пропонує визначити, як вони зроблені:

– “голова” – одноколірна куля, “хвіст” – шлейф з різнокольорових стрічок – сплюснутих валиків або конусів;

– “голова” – пластилінова зірка, “хвіст” – сплющена коржик, яку “розмазали” пальцями.

Пальчикова гімнастика:

У космосі крізь товщу років – (Стискають і розтискають пальці рук.)

Крижаний летить об’єкт. – (Піднімають стиснутий кулак, нахиляють вправо-вліво.)

Його хвіст-смужка світла -, (К кулаку приєднують розкриті пальці другої руки-«хвіст»)

А звуть об’єкт комета. – (Стискають і розтискають пальці рук.)

 Практична діяльність:

Аплікація з кольорового й фактурного паперу «Ракети і комети»

Матеріали:

  • Листи картону чорного, синього. Фіолетового кольору як фон
  • Пензлик для клею, клей ПВА
  • Серветки для видалення зайвого клею
  • Ножиці
  • Клейонка
  • Жовта, помаранчева, червона папір для виготовлення «хвоста»комети і вогню з сопла ракети
  • Прямокутник з паперу золотистого кольору для корпуса ракети
  • Квадрати з паперу сріблястого кольору для виготовлення верхній частині ракети і крил ракети
  • Квадрати з паперу блідо-жовтого кольору для виготовлення місяця і зірок
  • Квадрати з паперу блакитного кольору для виготовлення ілюмінатора

Г.Лагздинь «Космонавт»

«Мені б треба, конче треба – космонавтом треба стати!

Мені б треба, дуже треба до Ведмедиці злітати!

Маю часу досхочу – і на Місяць залечу!

Марсіанам неодмінно подарунків дам відмінних.

Мама шиє вже шолом, я старанно підростаю:

Закаляюсь, їм усе – миттю кашу я з’їдаю!»

 Виконання ракети:

-з прямокутника золотистого кольору  наклеїмо корпус ракети на наше «нічне небо» так, як ніби вона летить (по діагоналі).

-далі зробимо ілюмінатор, для цього у квадрата блакитного кольору зріжемо кути, щоб вийшов круг.

  • ніс у ракети зробимо з квадрата сріблястого кольору. Візьмемо квадрат і разрежем його на два трикутники. Діти, яким важко зробити розріз на око, згинають квадрат і розрізають його на трикутники по лінії згину. Один трикутник треба відкласти. Це буде ніс ракети. Другий трикутник треба розрізати ще на два трикутника менше за розміром. Після цього наклеїв ніс ракети і крила. Слід звернути увагу дітей на різні способи приєднання крил до корпусу ракети.

-тепер зробимо вогонь, який виривається з сопла ракети. Для цього акуратно, не поспішаючи, розриваємо папір жовтого, оранжевого і червоного кольору на смужки і приклеюємо нижче корпусу.

Виконання комети:

-Уточнити, доповнити і конкретизувати варіанти, запропоновані дітьми щодо комет.  Показ і пояснення послідовністі виготовлення 6-ти променевої зірки для комети.

-Беремо квадрат блідо жовтого кольору і складаємо його так, щоб вийшов трикутник.

-Далі спираючись на словесну інструкцію , і показ діти виконують шестипроменеві зірки для своїх робіт. Хвіст комети виконуємо методом обривності аплікації точно також як і вогонь з сопла ракети.

– Доповнити  свої картини іншими елементами.

-Виконуємо Місяць методом обривності аплікації.

-Візьмемо квадрат жовтого кольору і обірвемо куточки у квадрата так, щоб вийшов круг. В процесі наклеювання деталей аплікації як фон може звучати тиха музика.

При вирізанні деталей аплікації дитина вчиться гальмувати рух в задуманої точці, змінювати його траєкторію, що веде до формування довільної регуляції. Розвивається почуття симетрії, логічне мислення, закріплюються знання про основні геометричні фігури.

Малювання космічного транспорту

Фігури у фігурах. «Космічні кораблі».

Обладнання: демонстраційний матеріал із зображенням космосу та космічних об’єктів; зображення геометричних фігур; прості і кольорові олівці; фломастери; альбомні аркуші з контурами квадрата, прямокутника, трикутника, круга та овалу.

Тематична ігротека :

Творча гра «Космічна подорож»

«Ми прилетіли на космодром. Швидше сідайте в космічні шатли. Пристебніться. Починаємо політ».

— Під час зльоту відчуваємо незначне струшування (підстрибуємо).

— Шатли почало хитати (нахили тіла)

— Тепер ми відчуваємо невагомість (обертання тулубом без відриву нижньої частини від підлоги).

— Атака астероїдів (уникаємо їх, нахиляючись назад, уперед, праворуч, ліворуч).

— Небезпека знизу (підняття стегон).

— Космічні щупальця неземної істоти намагаються обплутати то праву, то ліву ногу (почергове піднімання ніг).

— Втеча від погоні (робота обох рук).

— Повернення на Землю (імпровізація).

Мотивація : «А тепер уявіть, на яких космічних кораблях ви летіли. Намалюймо їх!»

Практична робота:

Роздати дітям заготівки геометричних фігур, зображених на альбомних аркушах, малята відбирають собі по дві фігури.

— Домалюйте фігурам деталі за допомогою маленьких геометричних фігурок.

— Обведіть фломастерами.

— Розфарбуйте олівцями.

— Опишіть свої роботи й дайте їм назви.

Фізкультхвилинка «Ракета»

«Ми в ракету дружно сіли (Імітація.)

І у космос полетіли. (Махи руками.)

Повз малі планети й зорі (Стрибки з обертанням руками.)

Летимо, як метеори. (Біг на місці.)

Обігнали ми комету — (Стрибки на місці.)

Повернулись на планету! (Повернення на місця.)»

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *