1. «Я»
Чи любить себе ваша дитина? Пишається вона своїми досягненнями чи, натомість, соромиться власних недоліків?
Це просте заняття допоможе вам знайти відповіді на ці питання.
Вам знадобляться: діаграмний або креслярський папір, старі журнали, клей, ножиці, фломастери.
Як виконувати
1. Попросіть дитину написати на аркуші паперу слова, які її характеризують. Це можуть бути позитивні й негативні характеристики.
2. Потім запропонуйте зосередитися тільки на позитивних словах, які люди говорили про дитину.
3. Наклейте фотографію дитини в центрі аркуша паперу.
4. Запропонуйте дитині заповнити місце навколо її фотографії позитивними словами, які її характеризують.
5. Отриманий колаж розмістіть у кімнаті дитини. Це посилить її позитивне самосприйняття.
2. Вправа «Сонечко»
Для її виконання потрібний альбомний аркуш, фломастери або олівці.
Попросіть дитину намалювати сонечко з променями. Ніяких вимог до малюнка не ставте, дитина малює сонечко, де завгодно в межах листа і так, як їй подобається.
Нехай дитина трохи розповість про сонечко.
– Сонечко – яке воно?
– Яскраве, жовте, червоне, добре, тепле, радісне …
– А тепер уяви, що сонечко – це ти. У сонечка твоє ім’я.
Нехай дитина напише, якщо вміє, своє ім’я на сонечку. Якщо писати вона ще не вміє, то ім’я напишіть ви самі. У сонечка обов’язково повинні бути промені. Якщо їх небагато, то домалюйте 7-9 промінчиків.
– Ти перерахував, яке сонечко чудове: тепле, світле, добре … Давай підпишемо кожен промінчик сонечка, називаючи якусь твою чудову якість. Який ти?
Дитина може не відразу відповісти. Допоможіть їй, сказавши, наприклад: «Я вважаю, що ти добрий. А ще який?»
Кожна названа вами або дитиною якість підписується уздовж промінчика. Завдання: намагатися, щоб кожен промінчик був названий. І дозвольте дитині трохи пофантазувати, похвалитися. Не заперечуйте, навіть, якщо вважаєте, що ця якість чи звичка у дитини не розвинена або взагалі відсутня. Так ви зможете почути, що дитина вважає своїми досягненнями. «Я мию посуд … Забираю іграшки …» Запишіть все, що почуєте. І не потрібно реплік: “Так, ти це робиш, коли тобі десять разів скажеш …» і т.д… У вправі «Сонечко» ми працюємо тільки на позитиві.
Таке сонечко можна намалювати на великому аркуші та прикріпити на стіну. А ще можна, і навіть потрібно, попросити всіх, хто знає дитину підписати промінчики цього сонечка. Можна додавати промінчики кожного разу, коли ви помітите, що дитину за щось потрібно похвалити. Промінчики може додавати і сама дитина.