ТИЖДЕНЬ ПСИХОЛОГІЇ

МАНДАЛА-ТЕРАПІЯ

      Що таке мандала? У перекладі з санскриту слово «мандала» означає коло, диск.

    Карл Густав Юнг був одним з перших європейських вчених, хто дуже серйозно вивчав мандали. Він прийшов до висновку, що метод мандали – це шлях до нашого центру, до відкриття нашої індивідуальності.

Мандалу можна зустріти практично скрізь – сонце має форму мандали, рослини, які розвиваються завдяки сонячному світлу, теж нагадують мандалу.

Робота з мандалами допомагає:

– гармонізувати внутрішній стан;

– створювати і реалізовувати свої наміри і цілі;

– розкривати свої творчі здібності;

– навчитися пізнавати себе;

– наповнювати себе позитивними енергіями;

– мандала допомагає розвинути саморегуляцію.

А чим же корисні мандали для дітей? Навіщо їх розфарбовувати? І навіщо їх будувати?

1. Розвивається дрібна моторика. Як при розфарбовуванні мандал, так і при будівництві.

2. Тренується посидючість і акуратність. Це актуально ля дітей 5-7 років і старше.

3. Тренується почуття ритму, гармонії і почуття порядку, математичного мислення. Діти знайомляться з різними видами симетрії, пізнають мистецтво орнаменту.

4. Мандалотерапія – один з напрямків арт-терапії (лікування мистецтвом).Це природний і радісний спосіб поліпшення емоційного стану, зняття напруги, вираження почуттів, який сприяє розвитку творчості, художнього та духовного самовираження дітей.

Дуже корисно створювати мандали, зібравшись усією родиною. Цей процес зблизить і зміцнить сім’ю, створить довірчу сімейну атмосферу, допоможе краще зрозуміти свою дитину та інших членів сім’ї, послужить початком чудової сімейної традиції.

1 етап – підготовка

Буде здорово якщо збереться вся родина – це прекрасна можливість показати дитині її значущість в сім’ї і те, що дорослих цікавлять її справи. Заздалегідь підготуйте разом з дитиною необхідні матеріали (гуаш, акварель, воскові крейди, кисті, білий папір формату АЗ для кожного учасника, банку з водою, циркуль або велика тарілка, і можна вирушати в дорогу.

Спочатку на аркуші паперу малюється коло діаметром близько 20 см. Маленьким дітям може знадобитися допомога. Бажано при цьому саме надати допомогу (малювати коло коригуючи дії руки дитини, а не зробити роботу за дитину.

2 етап – налаштування

    Для створення справжньої мандали дуже важливим є правильний психологічний настрій, тому попередньо необхідно «зануритися» всередину себе. Для цього можливо використовувати різні методи релаксації (тривалої або короткостроковій). Знайти необхідний настрій допомагає пахуча ароматична лампа. Запалюються свічки і вся родина, разом з малюком затишно розташовується прямо підлозі, щоб релаксація була глибшою.  Релаксацію можна зробити за допомогою красивої розповіді: «Ми вирушаємо з тобою в чарівну подорож. Розташуйся зручно на підлозі, закрий очі і уяви собі, що ти опинився в незвичайному, чарівному місці. Це місце тільки твоє і тільки ти вирішуєш, яким воно буде. Ти – господар цього місця і ти тут найголовніший. А тепер зроби два глибокі вдихи і видихи, ще більше розслабся і полеж так небагато. Тепер не відкриваючи очей, зирнись навколо. Все, що ти бачиш перед собою, постарайся запам’ятати. Уважно вдивляйся в те, які образи, які кольори або картини у тебе виникають. Коли ти будеш готовий, потихеньку відкрий очі і ми спробуємо намалювати все, що побачили в колі, яке заздалегідь приготували ».

Час на настрій і формування образу індивідуально, комусь потрібно більше, комусь менше. Не варто квапити дитину, коли вона відчує, що готова почати роботу, вона встане сама. Після цього можна включити світло і приступити до малювання.

3 етап – створення мандали

Тепер дитина бере аркуш паперу з намальованим колом, тихенько сідає за стіл.  Запропонуйте їй вибрати найкрасивішу фарбу і намалювати в центрі підготовленого кола все що заманеться. При цьому періодично можна радити дитині змінювати колір і продовжувати роботу, просуваючись від центру до країв листа. Так діємо поки весь круг не заповниться. Не потрібно зупиняти малюка, якщо йому захочеться намалювати щось за межами кола, нехай малює.

У створенні мандали необхідно враховувати наступні рекомендації:

– не розмовляйте один з одним під час роботи, тим більше на побутові теми. Тільки у виняткових випадках ви можете пошепки щось запитати і відповісти;

– максимально розслабтеся, нехай рука сама рухається по колу, сама бере колір, що їй “сподобався;

– дійте інтуїтивно, створюйте шедевр не розумом, а «душею». Тут набагато важливіше зробити щирий малюнок, що відображає ваш внутрішній світ. І чим більш щира і правдивіша буде ваша мандала, тим більший ефект ви відчуєте.

4 етап – опис мандали

     Наступний етап роботи – це художній опис мандали. Тут важлива думка дитини, тому запитайте її про те, що вона зобразила. Буде цікаво скласти історію, казку, розповідь про свою мандалу. Пам’ятайте, що це не простий опис зробленого, це велика розвиваюча робота. При словесному описі, коли малюк вербалізує малюнок, він вчиться точно передавати свої думки, переводити зорові і чуттєві образи в словесні, описові, а це, в свою чергу, сприяє розвитку зв’язку між правою і лівою півкулями головного мозку.

     Поки дитина розповідає, вам необхідно дослівно записати її розповідь на окремому аркуші паперу формату А4 і потім прикріпити до мандали. Слухайте історію дитини спокійно і зацікавлено, утримуйтеся від будь-яких коментарів і своїх інтерпретацій.

5 етап – завершення роботи

      Створіть затишну, доброзичливу атмосферу. Вимкніть світло, залишивши горіти свічки, приготуйте чай. У невимушеній обстановці поділіться один з одним своїми внутрішніми відчуттями. Попросіть дитину прислухатися до того, що вона відчуває, і розповісти про це. Чи змінювалися відчуття по ходу виконання мандали? Яке почуття викликає мандала зараз?

З якого віку можна займатися?

1-2 року – малювання в порожньому колі (в цьому віці важливі колір і форма). Малюємо разом з мамою безпечними пальчиковими фарбами (три основних кольори: червоний, жовтий, синій).

3-5 років – розфарбовування готових мандал на вибір дитини і малювання власних. Набір олівців (не менше 12 кольорів, гуаш, кольорова пастель, вугілля, робота з кольоровим піском.

6-7 років – розфарбовування готових мандал на вибір дитини і малювання власних.

Пізніше діти і підлітки з задоволенням малюють кольоровими ручками, тушшю, простим олівцем.

На що слід звернути увагу на малюнку:

– центр – саме те, що є «ядром» особистості – «я» автора. Незаповнений порожній центр говорить про готовність до змін. Часто вся мандала є центром: дитина використовує в своїй роботі саме коло – робить з нього мордочку тваринного або сонечко. Або значна фігура в центрі займає більшу частину простору в кола. І те, і інше говорить про стійку життєву позицію і самостійність, зрілість особистості на даному віковому етапі.

– зовнішні кордони кола – усвідомлення своїх психологічних меж в процесі взаємодії з іншими, захист свого особистісного простору. Занадто щільна оболонка може вказувати на захист своїх кордонів, тривожність. Розриви, тонка, пунктирна лінія кордону – внутрішній конфлікт. Для гіперактивних дітей характерний вихід за межі кола. Сприятлива ознака – межа обведена кольоровими лініями. Відсутність кордонів – дитина відчуває внутрішній неспокій.

– лінії, що зв’язують центр з зовнішніми кордонами, говорять про здатність ставити цілі і досягати їх.

– порожнечі, великі незафарбовані ділянки – про бажання приховати або придушити свої почуття.

– симетрія всередині кола говорить про внутрішню гармонію з самим собою.

– асиметрія має означати процес психологічних змін або невротичний внутрішній конфлікт (характерно для підлітків).

Після мандала-терапії дитина повертається в зону своїх емоцій, але вже в якійсь мірі збагачену. Ця особливість мандала-терапії дає можливість дитині духовно заповнювати те, що бракує їй в обмеженому простором і часом житті, компенсувати за допомогою уяви задоволення безлічі потреб.

І пам’ятайте, не існує «хороших» або «поганих» мандал!

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *