Як справлятися з небажаною поведінкою дитини дошкільного віку

Визначення і спостереження поведінки.

Крок 1: Визначення поведінки. Що такого ваша дитина робить і каже, що ви називаєте це непослухом?

Крок 2: Спостереження поведінки. Реєстрація в наступні дні тижня всіх проявів бажаної та небажаної поведінки:

  • Які зі складних поведінок дітей дошкільного віку, можуть бути наслідком відсутності навичок формування і виконання вимог?
  • Що доброго для дитини й батьків може принести визначення бажаної та небажаної поведінки?
  • Що доброго для дитини й батьків може дати спостереження та запис всіх обраних до зміни аспектів небажаної поведінки та відповідних до них аспектів бажаної поведінки?

Крок 3: Механізм закріплення поведінки.

  • Поведінка бажана + посилення (нагорода) = більше бажаної поведінки
  • Поведінка бажана + відсутність посилення (гасіння)= менше бажаної поведінки
  • Небажана поведінка + посилення (нагорода) = більш небажана поведінка
  • Небажана поведінка + відсутність посилення (погашення) = менше небажаних реакцій

Зміна реакції батьків. Увага до позитивної поведінки зміцнення цієї поведінки.

Ігнорування поганої поведінки або звернення на погану поведінку якомога менше уваги.

Крок 4. Зміцнення позитивної поведінки.

Для того, щоб дитина могла вчитися бути „хорошою” вона повинна знати:

  • Що робити?
  • Як це робити?
  • Коли це робити?

Діти вчаться швидше, коли вони отримують чіткі, прості команди та похвали за те, що роблять.

  • Хвалити дитину кожен раз, коли робиться запис в графі позитивної поведінки.
  • Інформація про те, за яку конкретну поведінку хвалиться дитина, наприклад: “Бьянка, ти зробила те, про що я просила. Я так рада за тебе “.
  • Якщо поведінка повторюється неодноразово похвала може супроводжуватися ще один маленьким призом.
  • Якщо немає ніякої позитивної поведінки ви повинні знайти три причини, щоб хвалити дитину кожен день.

Крок 5. Збагачення знань про нагороди.

Досвід вчить, що соціальні нагороди важливіші за речі.

Соціальні винагороди це:

  • обійми,
  • посмішка,
  • хвалити дитину за конкретну поведінку,
  • позитивні оцінки „дуже добре”, „відмінно” тощо.

Що ще може бути соціальною нагородою?

Конкретні події та речі, наприклад:

  • книги, комікси,
  • печиво,
  • екскурсія,
  • маркери, марки, дрібні монети,
  • маленькі іграшки

Про що потрібно пам’ятати, застосовуючи «призи»?

  1. Підбір винагород, які подобаються дитині.
  2. Нагородження негайно після того як відбувається поведінка, яку ми хочемо посилити.
  3. Корисно включати дітей в оцінку їх прогресу. Це дає дитині відчуття, що може сама контролювати свою поведінку і заохочує її для самоконтролю.

Якщо у дитини є найулюбленіша річ, заради якої дитина готова на усе, але яка може викликати надмірне емоційне перевантаження, не використовуйте її як винагороду. Використовуйте як винагороду речі, які стоять «на другому місці».

Ігнорування поганої поведінки або звернення на неї якомога менше уваги.

  1. Не звертати увагу на погану поведінку до тих пір, допоки це можливо.
  2. Залишати дитину, наскільки це можливо, без глядачів тоді, коли вона кричить, або знаходиться в стані контрольованої дитиною істерики. (Прим. редакції. Не робіть цього, якщо дитини може проявляти сильну самоагресію, або коли знаходиться в стані неконтрольованої істерики)
  3. Показати дитині, що ми сприймаємо серйозно, те, про що ми говоримо, наприклад, ви можете стояти поруч з дитиною і повторити команду голосно і рішуче, але без крику.
  4. Забезпечення сумісності вербального та невербального послання.
  5. Оцінка, відразу після припинення поганої поведінки.

Відокремлення – метод ігнорування складної поведінки дітей.

Одним з найцінніших нагород є увага до дітей, яку ми фокусуємо на них. Так, одним з найбільш ефективних покарань – тимчасово не звертати увагу на дитину. Відокремити – це помістити дитину в безпечному, але нудному місці: в кутку кімнати, в коридорі або в будь-якому іншому місці, де ніхто не звертає на це уваги. Відокремлення має тривати 4 хвилини.

Правила  методу:

  1. Дитина повинна бути попереджена про те, що і чому ми збираємося робити.
  2. Якщо вона не зупиняється, наприклад, кричати – відокремлюємо її. Діємо м’яко, але твердо.
  3. Дитина має бути проінформована, що не може повернутися на інших, поки не почує дзвоник що пройшло 4 хвилини, і поки не перестане кричати.
  4. Людина, яка відокремила дитину, повинна привести її назад через 4 хвилини.
  5. Якщо дитина після повернення знову починає істерику, її слід відразу ж відправити назад ще на 4 хвилини.

Якщо ви вирішили використовувати цю процедуру, необхідно робити це завжди, коли небажана поведінка з’являється.

  1. Не дискутуйте з дитиною під час процедури.
  2. Забороняється відсилати дитину в місце, яке викликає у неї занепокоєння.
  3. Не впадайте у відчай, якщо ситуація погіршиться перш ніж щось зміниться в кращу сторону.

Ігнорування та відокремлення – це різновиди соціального покарання. Можна використовувати конкретні покарання. Конкретні покарання – це, наприклад, позбавлення можливості виконання будь-якої діяльності (наприклад, перегляду телевізора).

До соціальних покарань, зокрема, відносяться: невдоволення; критика; ізолювання дитини; підняття голосу (Прим.редакції. Батьки, контролюйте себе, не кричіть, не використовуйте образливих та грубих слів, не впадайте в істерику, будьте спокійними.); ігнорування.

Про що потрібно пам’ятати, застосовуючи покарання?

Діти реагують дуже по-різному на різні покарання. Дуже важливо, щоб дитина зрозуміла, що покарання – це реакція на конкретну поведінку. Критика повинна стосуватися поведінки, а не дитини. Наприклад: “Мені неприємно, коли ти кричиш”. Дисципліна завжди засновується на взаємній любові і повазі.

Наслідки надмірного покарання і биття дітей дуже травматичні. Ніколи не використовуйте такі засоби, бо вони приводять до:

  • Страх перед лицем покарання-уникнення контакту.
  • Відрази до людини, що покарала.
  • Сліпий послух, а не розуміння і прийняття етичних принципів.
  • Поганий приклад.
  • Уникнення покарання шляхом брехні, надаючи помилкові обіцянки.

Нагороджувати або карати?

Дослідження показують, що діти краще реагують на нагороди. Вони стають  щасливішими, коли чують чіткі команди та похвалу за  виконання. Тому ми повинні намагатися “ловити” дітей на позитивній поведінці.

Що батькам не дає хвалити свою дитину ?

  • Переконання, що діти повинні поводити себе «добре» без похвали.
  • Переконання, що винагорода дитини-це форма хабарництва.
  • Батьки самі не чули похвали у своєму дитинстві і самі відчувають себе ніяково коли потрібно хвалити дітей.
  • Забудькуватість.

Як уникнути клопоту?

  1. Правила повинні бути ясними та послідовними.
  2. Батьки й вихователі повинні вчити дитину тому самому.
  3. Батьки повинні підтримувати один одного в забезпеченні дотримання вимог, щоб дитина не використовувала їх розбіжні погляди.
  4. Повідомлення батьків повинні бути передані рішуче.
  5. Необхідно зосередити увагу дитини на тому, що до неї говорять.

Як стати рішучим?

Якщо дитина не звертає уваги коли до неї говорять, корисно:

  • тримати за плечі при наданні команди,
  • підтримувати зоровий контакт,
  • надавати команду спокійно, але чітко і рішуче,
  • запитати повторити те, що почула дитина.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *