Цікаві завдання. Розвиток дрібної моторики. Пальчикова гімнастика
Батьків завжди хвилює питання, як забезпечити повноцінний розвиток дитини і як правильно підготувати її до школи. Вченими доведено, що розвиток руки та розвиток мови і мислення дитини тісно зв’язані між собою.
Дрібна моторика рук – це здатність виконувати точні скоординовані дії пальцями і китицями. Навички дрібної моторики необхідні не тільки в побуті, вони мають великий вплив на процес навчання дитини.
Саме тому, розвиток дрібної моторики у дошкільників – невід’ємна частина підготовки до школи. Цей процес можна прискорити різними способами, до найпоширеніших з яких відносяться: пальчикові ігри та пальчикова гімнастика; ігри з дрібними предметами (конструктори, мозаїка, пазли, намистини, рахункові палички і т. п.); масаж і самомасаж пальців і кистей рук; заняття ліпленням, малюванням, різними видами рукоділля; розвиток елементарних навичок самообслуговування ( застібання і розстібання гудзиків, зав’язування шнурків і т. п.); ляльковий театр з рукавичок ляльками; вправи на обведення контурів предметів, штрихування, розфарбовування, малювання по клітинках і трафаретами.
Робота з розвитку дрібної моторики повинна проводитись регулярно, адже саме тоді буде досягнений вагомий ефект від цих спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців рук повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Велике значення в цих іграх-вправах має текст. Він має бути веселим, доступним для дітей даного віку. Необхідно пояснювати значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати сприятливий емоційний настрій.
Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати мовлення вашої дитини, можна запропонувати малюкам наступні завдання:
– Розминати пальцями пластилін, глину.
– Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки, шарики.
– Нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто.
– Стискати та розтискати кулачки.
– Робити м’які кулачки, які можна легко розжати і в які дорослий може просунути свої пальці; та міцні, які не розтиснеш.
– Двома пальцями руки (вказівним та середнім) “ходити” по столу, спочатку повільно, а потім швидко, наче вони біжать. Вправа проводиться спочатку правою, а потім лівою рукою.
– Показувати окремо тільки по одному пальчику.
– Барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу.
– Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.
– Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.
– Нанизувати великі ґудзики на нитку.
– Зав’язувати вузлики на мотузці. Застібати ґудзики, гачечки, замочки, закручувати кришки, заводити механічні іграшки.
– Закручувати шурупи, гайки.
– Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками.
– Складання матрьошок.
– Малювання у повітрі
– Ігри з піском, водою.
– Малювати, розфарбовувати, штрихувати.
– Різати ножицями.
Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. Ці ігри дуже емоційні, їх можна проводити на прогулянці, сидячи в черзі до лікаря, у транспорті та, звичайно, вдома. Вони дуже захоплюючі і сприяють розвитку мовлення та творчої діяльності.
“Пальчикові ігри” начебто відтворюють реальність навколишнього світу – предмети, тварин, людей, їх діяльність, явища природи. В ході “пальчикових ігор” діти, повторюючи рухи дорослих активізують моторику рук та мовлення.
“Пальчикові ігри – це інсценування яких-небудь рифмованих розповідей, казок з допомогою пальчиків. Багато ігор потребують участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях “праворуч”, “ліворуч”, “вгору”, “вниз” і т.п. На початку та вкінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути погладжування від кінців пальців до долоні, легке потрушування, помахування руками.
Задрімав мізинчик трішки
Безіменний — стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci вони схопились враз —
В дитсадочок бігти час.
По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших — „будимо”. Розкриваємо всі пальці „враз”.
На роботу
Старший встав — не лінувався.
Вказівний за ним піднявся —
Розбудив сусід його.
Той — свого, а той свого.
Встали вчасно вci брати —
На роботу треба йти.
Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci…” широко розставати nальцi.
Миємо руки
Узяли духмяне мило,
Добре руки з ним помили
“Миємо руки”: ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки.
Полетіли від води
Бризки з рук туди-сюди
“Струшуємо водичку з рук”: пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямити їх, наче струшуючи водичку.
Рушничок я свій беру,
Швидко ручки обітру.
“Витираємо руки”: енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.
Річка та рибка
Хвостиком б’є наша рибка маленька,
В річці живе ця манюня гарненька.
Річка – хвилястий, плавний рух розслаблених кистей рук.
Рибка. Вихідна позиція.
Випрямлені долоні притиснуті одна до одної. Пальці спрямовані в бік “від себе”.
Повертати зімкнуті долоні управо та уліво, імітуючи рухи риби хвостом.
Птах летить
В небі пташечка летіла,
На галявину присіла.
Помахати “крилами”
Посиділа, відпочила,
Й до гніздечка полетіла.
Притиснути долоні до себе
Руки розташувати перед собою (долонями до себе). Великі пальці сплести – це “голова” птаха. Решта пальців – “крила”. Помахати ними.
Донечка
Кулачок, долонька є у мами донька,
Ось долонька, кулачок,
Ходить донька у садок.
При виконанні вправи руки розташовані на столі. Почергова зміна положень на рахунок “раз – два”.
“Раз”: ліва рука – кулачок, права рука – долонька.
“Два”: ліва рука – долонька, права рука – кулачок.
Повторити декілька разів.
Стілець
Нумо, дітки, молодці, посідаймо на стільці.
Небагато треба вміння –
Зробим спинку і сидіння.
Ліву долоню поставити вертикально, пальці уверх – це “спинка” стільця. До неї приставити кулачок правої руки – це “сидіння”.
Змінювати положення рук почергово на рахунок “раз-два”.
“Раз”: ліва рука – “спинка”, права рука – “сидіння”.
“Два”: права рука – “спинка”, ліва рука – “сидіння”.
Стіл
Кулачок це буде ніжка,
А долонька буде кришка.
Поміняли ручки враз,
Буде інший стіл у нас.
Ліву руку стиснути у кулак – це “ніжка” столу. Зверху накрити “ніжку” випрямленою долонею правої руки – це кришка “столу”. На рахунок “раз-два” по черзі змінювати положення рук.
Зайчик
Варіант 1.
На зеленому лужку,
Плигав зайчик в кожушку.
Вказівний та середній пальці витягнути уверх, мізинець та безіменний притиснути до долоні великим пальцем. Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5-10. Вправу виконувати спочатку кожною рукою по черзі, потім – обома руками одночасно.
Варіант 2.
Раптом дощ пішов з дощем,
Заховався під кущем.
Ліва рука – “зайчик”. Права рука – випрямлена долоня накриває зверху “зайчика” – це “сосна”. Потім змінюємо положення рук. Права рука – “зайчик”, ліва рука – “сосна”. Змінювати положення рук 3-4 рази.
Варіант 3.
Зайцю барабан дали,
Він застукав: “Раз-два-три”!
Вказівний та середній пальці підняті угору. Великий пальчик стукає по безіменному та мізинцю.
Равлик
Равлик повагом повзе,
Хатку на собі везе.
Вказівний, середній та безіменний пальці притиснуті до долоні. Великий палець та мізинець випрямляються, а потім ховаються. Виконувати вправу спочатку однією рукою по черзі, потім обома руками одночасно. Можна зобразити, як равлик повзе по столу.
Ножиці
Швачка в дім до нас прийшла,
Мені ножиці дала,
Я тканини і папір
Ріжу, ріжу до сих пір.
Великий, безіменний палець та мізинець притиснути до долоні. Вказівний та середній пальці витягнути вперед. Вони то розходяться, то сходяться, імітуючи рухи ножиців. Долонь розташована паралельно столу. Спочатку вправу виконувати повільно, поступово темп прискорити. Стежити, щоб пальці були прямі.
Окуляри
Краще бачити хотів (хотіла),
Окуляри я надів (наділа).
Зробити обома руками кільця. Піднести до очей, імітуючи окуляри.
Кішка
А у кішки вушка на маківці
Щоб краще її чула мишка-норушка.
Середній і безіменний пальці впираються в великий. Вказівний і мізинець підняті вгору.
Зайчик і вушка
Вушка довгі у зайки
З кущів вони стирчать.
Він і стрибає і скаче,
Веселить своїх зайчат.
Пальчики в кулачок. Виставити вгору вказівний і середній пальці ними ворушити в сторони і вперед.
«Кулька»
Надуваємо швидко кульку.
Вона стає великою
Раптом куля лопнула, бо повітря вийшло –
Cтала вона тонкоюі худою.
Пальці обох рук в «ланцюжку» і стикаються кінчиками, в цьому положенні дуємо на них, при цьому пальчики приймають форму кулі, коли повітря «виходить» – пальчики приймають вихідне положення.
«Пальчики в лісі»
Пальчик, пальчик, що робив? – Кругові рухи великим пальцем.
Я з цим братом в ліс ходив. – Великий палець торкається кінчика вказівного пальця.
А з цим братом борщ варив. – Великий палець торкається середнього, утворюючи кільце.
А з цим братом кашки скуштував. – Великий палець з безіменним.
А з найменшим – заспівав. – Великий палець з мізинцем.
«Білка»
Сидить білка на доріжці – дитина підносить ліву руку долонею до себе.
Роздає вона горішки:
Лисичці-сестричці – загинає великий палець.
Горобцю, синичці – загинає вказівний, середній.
Ведмедику товстопятому, – загинає безіменний.
Зайчику вусатому – загинає мізинець.
«Жук»
Жук летить, летить, летить і вусами шелестить.
Пальці зібрані в кулак, вказівні і мізинці розведені якомога ширше в сторони і дитина ворушить ними, як вусами. Вправу можна виконувати однією або синхронно обома руками.
«Баранець»
Круторогий баранець
Мчить по полю навпростець.
Дитина правою рукою показує ріжки, витягнувши вперед вказівний палець та мізинець.
Хоче вовка стріти-стріти,
Сіроманця бити-бити!
Пальцями обох рук стукає по столу чи по колінах.
Отак тобі, вовчику-брате,
Не займай моїх ягняток!
Плескає у долоні в ритмі віршика.
«Кошенята»
Хто в корзинці любить спати?
Це-пухнасті кошенята.
Прокидайтеся, вже ранок,
І чекає вас сніданок.
Кошенятка біля миски
Тут багато кошенят:
Одне,два,три,чотири,п”ять!
Няв!
Дитина стискає пальці в кулак, а потім відгинає їх по одному в ритмі віршика.
«Мишка і кіт»
Ось прудка маленька мишка.
Біжить мишка вздовж доріжки,
Дитина вказівним та середнім пальцями швидко “дріботить” по столу, наслідуючи ходу мишки.
А за нею кіт іде –
Де ж ти, сіра мишко,де?
Не поспішаючи, “крокує” пальцями в ритмі потішки.
Мишка швидко утікає –
Кіт маленьку не спіймає.
Почергово дитина зображує ходу мишки та кота.
«Що в кого є?»
На кожний рядок вірша почергово з’єднують парні пальці правої та лівої рук, починаючи з мізинного.
Дуже довгий хвіст у мишки,
Пишні вуса є у кішки,
Гарна грива – в лошачка,
Гострі роги – у бичка: “Му – у – у !”
Простягають уперед вказівні пальці та мізинці, показуючи “ріжки”.
«Курочка п’є воду»
Курочка прийшла сюди
Щоб напитися води.
Пий водицю, пий свіженьку,
Наша курочка рябенька.
Дитина сидить за столом, лікті спираються на стіл, пальці зібрані до купи у дрібочку у формі дзьоба; кистями рук виконує ритмічні нахили вгору-вниз.
«Гусаки»
Ходять до ставка
В білих сорочках,
Миються, купаються,
Сухими залишаються.
Коли їсти хочуть,
Голосно ґелґочуть.
Пальцями імітують зображення голови гуски: великий палець направлений вперед, інші чотири зімкнуті і разом із великим утворюють паралельні лінії.
«Хто цей красень у дворі»
Встає рано на зорі?
Хоч годинника не має,
Та завчасно всіх вітає.
Кінчики великого та вказівного торкаються, а інші три пальці підняті вгору і розчепірені.
1 Response
[…] […]