Молодші групи 18.05.2020
Ознайомлення із природним довкіллям
Мета: формування у дітей знання про лікарські рослини (ромашку, волошку, м’яту, материнку), про їхні цілющі властивості, про те, де ростуть, коли цвітуть; розвивати увагу, пізнавальні інтереси, мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов і дбайливе ставлення до рослин, інтерес до усього живого.
Матеріал: картинки ромашки, волошки, м’яти.
Хід
Розгляньте з дитиною ілюстрацію «Дівчинка захворіла».
Бесіда
– Що робить матуся, коли хтось удома захворіє?
– Як слід поводитися хворим?
– Що мама дає пити?
– Що це за цілющій чай?
– З чого вона заварює цілющий чай?
– Хто дарує нам ці ліки?
– Де вони ростуть?
Розгляньте з дитиною ілюстрації.
Загадайте загадку.
Я на сонце дуже схожа –
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати всім не важко.
Розкажіть дитині
- Коли болить горло при простуді, то дуже добре полоскати його відварами квітів. Маленьким дітям можна давати напій з ромашки, коли в них болять животики. А ще радять промивати хворі очі ромашковим настоєм. Ось яку силу має ця тендітна квітка на тоненькій ніжці! А коли цвіте ромашка, дівчата люблять плести віночки з неї.
На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
Виграють, виблискують, горять. (Волошки.)
Розповідь
-З давніх-давен ця синя квітка символізує красу, вроду, нею люблять квітчати своє волосся українські дівчата.
– Якого кольору волошки?
– Де ростуть волошки?
– Цвітуть вони коли достигають пишні жита. Цілющі властивості волошки містяться у її ніжних квіточках. Із відвару квіточок роблять примочки при хворобах очей. Волошковим настоєм миють волосся. Цією синьоокою красунею милуються всі.
Дуже скромна і тендітна,
Серед квітів непримітна,
Та якщо в руці пом’яти,
– Якого кольору листочки?
– Якого кольору квіточки?
– Росте м’ята на горах, у лісах. Корисна тим, що тамує зубний та головний біль. Відвар м’яти п’ють при болях у шлунку. Розтерті листочки додають до вареників з сиром. Розпізнають м’яту за надзвичайним запахом.
Дидактична гра «Якої квітки не стало?»
Мета: учити дітей називати квіти (кульбаба, волошки, ромашка, м’ята); розвивати зорову пам’ять; виховувати бажання піклуватися про рослини.
Матеріал: ілюстрації лікарських рослин.
Запропонуйте дитині розглянути ілюстрації лікарських рослин та їх назвати. Потім дитина заплющує очі, а ви закрийте одну рослину.
Дитина розплющує очі та називає квітку якої не стало.
Розкажіть дитині про лікарські рослини.
Зразок
– Для того щоб заготовити лікувальні квітки на зиму, люди прокидалися раненько,збиралися гуртом і йшли у поле, ліс. Зрізали ці квіти тоді, коли вони цвіли і на них була роса. Тоді вони мали найбільшу лікувальну силу. Правильно в народі кажуть: «У полі, степу хвороба не затримується, бо степ і поле квітами гірчать, здоров’ям дихають!» Тут і неба багато, і сонця. Дивляться вони на тебе так любо своїми голівками. Шкода їх зрізати, але потрібно. Обережно їх заготовляли наші предки, не всі зрізали, а залишали для повторного проростання. Осипаються насінини – рослина знову ростиме. Потрібно оберігати цілющі рослини нашого краю, бо вони дуже корисні. Квіти не тільки радують нас своєю красою, а ще й лікують.
Бесіда
– Коли потрібно збирати лікарські трави?
– Коли їх можна зрізати?
– Чи можна всі квіти зрізати?
– Що буде, коли обсиплються насіння квітів?
– Що приносять цілющі квіти людям?
– Як необхідно ставитися до лікарських квітів?