Старші групи 20.05.2020

Ознайомлення з природою + малювання

Тема: «Лікарські рослини»

Мета:

Уточнити і розширити уявлення дітей про лікарські рослини.

Закріпити поняття про взаємозв’язок рослинного світу і людини.

Вчити дітей малювати лікарські рослини кольоровими олівцями.

Розвивати зв’язне мовлення дітей.

Познайомити дітей з правилами збору та сушіння лікарських рослин.

Розвивати інтерес до природи рідного краю.

Словник: материнка, лаванда, шавлія, звіробій,  шипшина, м’ята, липа.

Матеріал:

Картинки і фотографії рослин, висушені лікарські рослини, аптечні упаковки з трав’яними зборами, аркуші паперу, кольорові олівці.

Хід

Розповідь дорослого.

Ви вже багато знаєте про рослини нашого краю. Без рослин життя на планеті Земля не існувала би. Рослини не тільки допомагають всім живим істотам дихати, але також допомагають їм лікуватися від хвороб.

Природа пропонує людині величезне розмаїття дарів, серед них – ліки від багатьох хвороб. Треба лише знати та вміти ними користуватися. Ще давним-давно люди помітили, що всі звірі лікуються травами. Різні рослини допомагають від різних хвороб. Багато років поспіль люди передавали своїм нащадкам знання про лікарські рослини. Створювали товсті книги: «Травники», «Квітники», «Зельники». За назвами цих книг можна здогадатися про їх зміст. А ви здогадалися про що написано в «Травник»? «Квітнику»? «Зельнике»? (Відповіді дітей).

За багато років народні лікарі накопичили безліч знань про корисні властивості рослин. В сучасних аптеках можна побачити різноманітні трави, настоянки, таблетки і мікстури з трав.

Часто люди самі збирають трави. Може бути хтось із знайомих вам дорослих теж збирав лікарські рослини? Хто з вас бачив в аптеці лікарські рослини? Які?
Кого з вас лікували за допомогою трав? Від яких хвороб? Якими травами?

Погляньте на цю рослину. (Показ материнки). А ще краще понюхайте. Що ви можете сказати про її запах?

Запах у неї приємний, ароматний, духмяний. Ось і отримала ця  рослина за свій духмяний запах назва «материнка». Чаєм із материнки добре виліковується застуда.

– А хто вгадає що це за рослина?

Загадка про подорожник

Тонке стебло біля доріжки,
На кінці його – сережки,
На землі лежать листки –
Маленькі лопуцьки.
Нам він – як добрий друг
Лікує рани ніг та рук. (Подорожник)           Знайдіть цю рослина серед інших. Спробуйте здогадатися, чому ця рослина так називається. Хто з вас користувався подорожником?
Подорожник люди використовують з давніх пір для загоєння ран.

А це рослина теж володіє приємним запахом, а називається вона – лаванда. Свою назву вона отримала від стародавніх греків, які використовували її для розтирання і миття тіла. Слово «лаванда» на їхній мові означає «мити, очищати». А ще лаванда своїм запахом відлякує міль. Якщо в шафі буде лежати пучок лаванди, то жодна ненажерлива міль не залетить туди.

Ну а наступна рослина вам добре відомо. Загадка підкаже її назву.

Загадка про ромаку

У полі сестрички стоять,
Жовті очі на сонце дивляться,
У кожній сестрички –білі вії.
(Ромашка)

Може бути комусь з вас доводилося лікуватися за допомогою ромашки? Ромашка допоможе  хворому животику.

-Подивіться на ці квіти. Це шавлія. Його ще звуть «чабан-чай». Хто такий чабан? Це пастух, який пасе овець. Так от, пастухи – чабани пили чай з шавлії для того, щоб не заснути, бути бадьорими і уважно стежити за вівцями і баранами.

-А ще шавлія чудово лікує хворе горло.        Ще дуже багато лікарських рослин можна знайти в Криму на луках, у лісі, в горах. Всюди тварини, птахи, люди можуть знайти допомогу у природи. Тільки вивчай, люби, знай! На кожну хвороба є своє лікарська рослина. Ми живемо у світі ліків. Найкраща аптека – це Природа.

Але необхідно знати, що лікарські рослини можуть заготовляти і робити з них ліки тільки дорослі. Діти можуть тільки допомагати.

Правила збору лікарських рослин

  1. Добре знати лікарську рослину і відрізняти її від отруйних рослин.
    2. Збирати рослини краще в суху погоду, вранці, після того як висохне роса.
    3. Не можна збирати рослини в місті і поблизу дороги. Чому, як ви думаєте? Рослини там отруєні отрутою з вихлопних труб транспорту.
    4. Зірвані рослини складати в широкий кошик, щоб не пошкодити їх, а то виділиться сік.
    5. Сушити рослини потрібно в тіні, а не на сонці.
    6. Не можна при зборі топтати сусідні рослини, не можна рвати рослини з коренем і рвати все до останнього. Чому?
    7. Не рвати рослини, які занесені в Червону Книгу. Чому?

Всі свої скарби природа щедро віддає людині і за все просить тільки одного: бережімо її!

Дидактична гра «Про рослини»

(назвати рослини зображені на малюнку)

А зараз пригощайтеся трав’яним чаєм з звіробою. Ось так скромно виглядає ця квітка, але зате від багатьох хворобу лікує, а нам допоможе залишитися здоровими і не захворіти. (Показ звіробою). Жовтий колір, дірявий листок, але, як доктор Айболить вилікує всіх.

Давайте пограємо в «Аптеку». Щоб купити будь-який лікарський рослина, потрібно описати його, розповісти від чого ви зібралися лікуватися, не можна тільки говорити назву. Його повинен вгадати «аптекар». Постарайтеся не тільки правильно описати словами рослину, але і бути ввічливими покупцями.

А давайте разом навчимося малювати лікарські рослини. Хто може захоче намалювати кольоровими олівцями ромашку, а хто кульбабу.

Послідовність роботи:

  1. Спочатку намалюйте посередині аркуша простим олівцем стебло квітки та серединку.
  2. Потім намалюйте пелюстки.
  3. З обох боків від стебла намалюйте листочки .
  4. Розфарбуйте квітку відповідно до зразка.

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *