Старші групи 18.05.2020
Валеологія
Тема «Наші органи чуття».
Мета: виховувати в дітей свідомість того, що людина частина природи, встановлювати гармонійні взаємини з природою; показати дітям розмаїття і складність навколишнього світу, що сприймається на слух, око, смак; формувати знання про збереження органів чуття; вчити дітей розуміти, що людина хворіє тоді, коли не береже своє здоров’я. Продовжувати формувати у дітей культурно-гігієнічні навички як важливий засіб зміцнення фізичного здоров’я. Розвивати мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, увагу.
Хід
Психогімнастика. Передай вітання іншому(дитина торкається іншого за руки і з посмішкою вітаються: «Привіт».
Ось і моя посмішка з вітанням повернулася до мене. А давайте сьогодні разом пограємо в цікаві завдання.
Загадка №1.
«Два брати, обидва Кіндрати.
Через гірку живуть, один одного не бачать?» (Очі).
Правильно, – це очі. Для чого нам потрібні очі?
Дидактична вправа «Що ти бачиш із закритими очима?»
Дорослий пропонує дітям заплющити очі і відгадати, що вона робить. Бере книгу, відкриває її. (Чи можна щось бачити із заплющеними очима?). У кожного з нас різні очі за кольором, формою.
Дидактична вправа «Якого кольору очі у твого товариша?»
Пропонує подивитися в очі один одному, і визначити їх колір.
Ось бачите колір очей у нас різний. Крім того, що за допомогою очей ми можемо бачити, ми ще можемо передавати свій настрій. У народі кажуть: «Очі – дзеркало душі».
Дидактична вправа «Покажи емоцію»
Пропонує за допомогою очей показати: радість, сум, подив, злість. Покажіть, будь-ласка, який у вас зараз настрій?
Ось бачите, дивлячись на ваші очі, я відразу можу визначити ваш настрій, і відповідно реагувати. Мені приємно, що у вас зараз радісний настрій. А чи є в очей помічники-захисники? (Брови, повіки, вії). Навіщо людям потрібні брови? (Щоб краплі води або поту не потрапляли до очей). А яка робота повік, вій? (Вони захищають очі від вітру, пилу, бруду і пошкоджень). Дослід.
Поверніться лицем до товариша і плесніть в долоні у нього перед лицем. Що зробив товариш? Чому він зажмурив очі? (Повіки захистили очі). Отже, брови, вії, повіки є захисниками очей. Давайте пригадаємо правила збереження зору. Чого не можна робити:
- Не можна брудними руками терти очі.
- Не можна гратися гострими предметами.
- Не можна довго дивитися телевізор.
Давайте пригадаємо вірш про те, як треба доглядати за очима.
Щоб зір хороший мати,
Треба очі тренувати.
Подивитись вліво-вправо,
Вверх і вниз, а ще ласкаво
Усміхнутися гарненько
І закліпати швиденько.
Потім трішки відпочити –
Все спочатку повторити.
Так, для наших очей є спеціальні вправи, які зміцнюють зір:
(Дитина виконує разом із дорослим вправи).
- В.П. – сидячи. Заплющити очі і порахувати до десяти.
- В.П. – сидячи. Швидко покліпати очима.
- В.П. – сидячи. Подивитися вверх – вниз, вправо – вліво.
- В.П.- сидячи. Подивитися на долоньку і вдаль.
Якщо дотримуватися цих правил та вправ, очі будуть здоровими.
Загадка №2.
«Між двох вогників один горбочок?» (ніс).
Правильно, ніс. А для чого нам потрібен ніс? (Щоб дихати, нюхати). Чим правильно дихати? (Носом). Чому треба вдихати повітря носом? (В носі повітря зігрівається і очищається). Дослід.
Дорослий пропонує дітям вдихнути повітря через ніс і видихнути на долоню. Що ви відчули? (Тепло). Чому? (В носі повітря зігрівається). Крім того що повітря в носі зігрівається, що з ним відбувається? (воно очищується). Що допомагає повітрю очищуватися? (Ворсинки).
Дидактична гра «Назви що це?»
Мета: закріпити вміння дітей впізнавати фрукти за запахом; розвивати спостережливість, увагу, відчуття.
На тарілці знаходяться скибки лимона, яблука, банана. Дитина із зав’язаними очима відгадує фрукти. Як дізналися, за допомогою чого?
Отже ніс нам потрібен для чого? (Щоб дихати і відчувати різні запахи).
Загадка №3.
«Червоні двері в печері моїй,
Білі звірі сидять у дверей.
І м’ясо, і хліб – всю здобич мою
Я з радістю білим звірям віддаю». (Рот, зуби).
Для чого нам служить рот? (Для того, щоб дихати, розмовляти, їсти). Що знаходиться в роті? (Язик, зуби).
Дослід.
На тарілочках знаходяться дві гірки з кристаликами. На вигляд вони однакові за кольором та формою. (Діти визначають на смак сіль та цукор). Що допомогло вам визначити що це? (Язик). Так, за допомогою язика ми відчуваємо смак. Для чого нам зуби? (Щоб їсти, кусати, жувати їжу). Які у нас зуби? (Білі, тверді, міцні, здорові). Як треба доглядати за зубами, щоб вони залишалися здоровими? (Чистити, не кусати тверді предмети). Чим чистимо зуби? (Зубною пастою та зубною щіткою). А якщо у нас немає зубної щітки? (Яблуком, морквою). Що корисно їсти для збереження зубів здоровими? (Моркву, яблука, капусту).
.Давайте пригадаємо, як доглядають за своїми зубами звірі.
Кроленята – глянуть любо:
Об морквини чистять зуби,
І тому в них зубки цілі –
Гострі – гострі, білі – білі.
В мене щіточка зубна,
Подивіться: ось вона,
Зверху вниз і навпаки
Чищу зубки залюбки.
Я думаю, що якщо ви будете доглядати за своїми зубками, їсти корисні фрукти та овочі, то зубки у вас будуть білими, міцними та здоровими.
Загадка №4.
«Ми є два брати по боках голови,
Якби нас не було – людина не чула?» (вуха) Для чого нам потрібні вуха? (Щоб чути). Усе живе на землі має здатність слухати і чути, для того щоб жити, існувати.
Дидактична гра «Що почули?»
Дорослий пропонує дітям заплющити очі і назвати що вони почули ( вихователь наливає воду, мне папір, дзвонить дзвіночком).
Що ви почули? Що вам допомогло почути? А зараз я хочу перевірити як ви уважно вмієте слухати. Давайте пограємося в гру «Покажи, що я назвала».
Дидактична гра «Покажи що я назвала»
Вихователь називає орган тіла, а діти його показують. Педагог називає один орган, а показує інший, діти повинні діяти за вказівкою.
Бачу, що слухати ви умієте уважно. Молодці. А що шкодить нашим вухам? (Надмірний шум, гострі предмети, сильний вітер). Що потрібно одягати у вітряну та холодну погоду? (Шапку). Давайте послухаємо вірш про зайця, який не слухав своєї мами.
Заболіло в зайця вухо:
Не хотів він маму слухать.
Зайчик шапки не носив,
Довгі вушка застудив.
Мама сина лікувала
В вушко ліки заливала.
Мазями розтерла спинку,
Дала чаю із малинки.
Вигріла гарненько вушко,
Вклала сина на подушку.
Заспівала колисанку,
– Спи, ріднесенький, до ранку.
Ось така пригода трапилася із зайчиком. Чому в нього захворіло вушко? А що треба робити, щоб мати здорові вуха нам розкаже…
Щоби ти чудово слухав,
Пильнувати треба вуха.
Коли холодно, чи вітер,
Треба шапочку надіти.
Вуха треба також мити
Кожен вечір, кожен ранок.
А щоб їх не застудити,
Витирати слід старанно.
Отже, як треба піклуватися про вуха?
– не можна слухати голосно музику,знаходитися в шумі.
– не можна гуляти у вітряну погоду без шапки.
– не можна, щоб у вухо потрапляли гострі та сторонні предмети.
Молодці, якщо ви так будете дбати про вуха до вони у вас будуть здоровими. Можемо замінити четверту пелюстку.
Завдання №5.
Дидактична Гра «Що корисно для здоров’я?»
(діти розповідають про різні чинники корисні для здоров’я).
КОНСТРУЮВАННЯ
Тема: «Здоровий їжачок з шишечок»
Мета:Навчити дитину любити природу і розвинути її творчий потенціал. Вчити дитину виготовляти нескладну поробку – їжака з використанням лісових шишечок і пластиліну. Розвивати мислення, уяву, фантазію, дрібну моторику.
Необхідні матеріали:
- пластилін білого, коричневого, червоного, чорного, зеленого кольору;
- дошка для ліплення;
- папір або картон;
- шишечки кедрові або ялинові;
Покрокове виконання:
- Візьміть невеликий шматочок коричневого пластиліну, зкачайте його в кульку і прикріпіть до основи шишечки. Пластиліновий кулю злегка витягніть, сформувавши мордочку майбутнього їжачка.
- Відокремте шматочок чорного пластиліну, скачайте його в маленьку бусинку, це буде носик. Приєднайте його до мордочці.
- Щоб зробити лапки, частина коричневого пластиліну розділіть на чотири однакових шматочка, розкатати їх у формі ковбаски.
- Для очей візьміть пластилін білого (основа очка) і чорного (зіниця) кольору. Скачайте невеликі кульки, приплюснувши їх злегка пальцями, приліпіть один до одного, спочатку білий, зверху – чорний.
- Для прикраси спинки вироби зліпіть пластилінові листочки, яблука, гриби.
- Готовий виріб кладемо на паперову основу.